
1 

 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE     Claim No. HQ09X03163 

 

QUEEN’S BENCH DIVISION 

 

B E T W E E N: 

 

 HAYS PLC Claimant 

 

 - and - 

 

 

 JONATHAN HARTLEY      Defendant 

 

 

____________________________________________ 

 

CLAIMANT’S SKELETON ARGUMENT 

For Hearing of Application Notices 

Wednesday 5
th

 May 2010 

____________________________________________ 
 

References below are to Volume/Tab/Page number of the Bundles prepared by C‟s solicitors. The 

Court is recommended to read the following documents in advance, which, together with this 

skeleton and the documents referred to therein, are likely to take about 1 ½ to 2 hours: 

(1) Particulars of Claim [1/9] 

(2) Defence [1/10] 

(3) Reply [1/11] 

(4) 1st WS Allan Dunlavy in support of C‟s application , without exhibits [1/3] 

(5) 1st WS Jonathan Hartley in response, without exhibits [1/5]; 

(6) 2nd WS Jonathan Hartley in support of D‟s application, without exhibits [1/6]; 

(7) WS Timothy Senior in support of the Defendant‟s application, without exhibits [1/7]; 

(8) 2nd WS Allan Dunlavy in response, without exhibits [1/4] 

 

 Introduction 

 

1. There are 2 applications before the Court in this libel action:  

(a) The Claimant‟s (“C”) application to strike out the Defendant‟s (“D”) plea 

of qualified privilege, together with a paragraph relying in mitigation of 

damages on the same [1/1]; 

(b) D‟s application to strike out the entire claim as an abuse of process, 

alternatively to strike out C‟s reliance on the republication of the words 

complained of in the Sunday Mirror [1/2]. 

 

2. It is respectfully submitted that C‟s application is the first to be dealt with 

both in terms of chronology and logically. D‟s plea of qualified privilege is 

the only substantive defence which he has advanced and if struck out the 



2 

 

action (which D contends is “not worth the candle”) will be substantially 

reduced.    

 

The Parties  

 

3. C is a public limited company well-known for carrying on business as a 

specialist recruitment agency.  

 

4. D is a publicity agent, journalist and owner of KNS News (“KNS”), an 

independent news and press agency which profits from the sale and 

exploitation of stories to newspapers and magazines. KNS runs several 

different websites through which he obtains stories from members of the 

public and then publishes them to the press, such as: 

 

“cash4yourstory.co.uk”,  

“cash4yourreallifestory.com”,  

“cash4yourpix.co.uk”,  

“sell-my-photo.co.uk”; 

 “sellmyvideo.co.uk”, and 

“whistleblower.co.uk” 

 

5. As is clear below, the precise nature of D‟s business is critical to the outcome 

of the applications. The claim which at lies at the heart of D‟s defence is that 

his activities provide such an essential public interest function that he should 

not only be free as a matter of both principle and practice from the usual 

journalistic responsibilities of ensuring that the stories which he publishes to 

the press are lawful (namely that they are not libellous) but he is also in effect 

immune from suit on the basis of privilege.  

 

6. When the precise nature of his journalistic function is examined, this claim 

does not bear much scrutiny. For this purpose, a paginated print-out of some 

examples of his websites is attached to this skeleton. In terms of his 

journalistic output, D himself boasts as his latest and greatest „pay-outs‟ on 

these websites stories such as:  



3 

 

 “Human Weather Vane”, a story about a woman whose migraines 

predict bad weather, which D published to the Daily Mail in 

February 2010 [14-16]; 

 

 “Betrayed by my best friend”, a story about how the woman she 

comforted after the death of her husband stole her husband as a 

„thank you‟, which D published to the Daily Mail in January 2010 

[6-13]; 

 

 “I gave birth in a hospital lift”, a story about a woman who gave 

birth inside the lift of a maternity ward, which D published to the 

News of the World in February 2010 [19-20];  

 

 “I raffled my house to start a brand new life”, a story about a 

woman who got revenge on her cheating husband by raffling off 

their house on the internet, which D published to Now magazine in 

February 2010 [21-25]; 

 

 “Michael Jackson in clouds”, a photo-story of a cloud formation 

spotted on a car which looked like Michael Jackson‟s face, and 

which D published to the national press [26]  

 

 “Susan Boyle makes „debut‟”, a photo-story about how Britain‟s 

Got Talent singer Susan Boyle had been accidentally caught on 

camera walking in front of the lens of a family‟s photograph in 

Edinburgh railway station years before she was famous, which D 

published to the Daily Mail in January 2010 [17-18]; 

 

  “Rude Roof”, a photo-story about a 60ft phallus drawn on the roof 

of a property by the owner‟s son without his parents‟ knowledge 

which had been spotted by chance by an aerial photographer, and 

which D published to the Sun [27]. 

 

7. In his role as a publicity agent, D states that he “works at the centre of the 

British media on a daily basis”, offering what he describes as a unique “No 

Fame No Fee” policy [28]. He explains that “journalists are busy people and 



4 

 

don‟t have time to trawl through press releases and instead rely on personal 

relationships with trusted contacts. „My strength is delivering tailor-made 

stories that I know will be used by national newspapers and most importantly 

read by potential customers.” [29] He offers to be paid purely on results.  

“Examples of a variety of clients who have been helped to hit the headlines 

after contacting publicist Jonathan Hartley” include:   

 

 a rejected “Dragon‟s Den” contestant who wanted press coverage 

for her non-spill dog bowl, whose story was published by D to the 

Sunday Mirror [30-31]; 

 

 a boyfriend of Paul Gascoigne‟s step-daughter Bianca whose „kiss-

and-tell‟ story was published by D to the News of the World [32]  

 

 a former girlfriend of Kerry Katona‟s fiancée, whose „kiss-and-tell‟ 

story was published by D to the News of the World. 

 

The Action 

 

8. This libel action is brought by C against D over the publication to the Sunday 

Mirror of allegations that it was guilty of committing or condoning gross acts 

of racism: C‟s pleaded meaning is at ¶17 Particulars of Claim [1/9/8]. The 

allegations had originally been made by three of C‟s former employees 

(Snagg, Berkoh and Dube) who had approached and instructed D to publicise 

their „story‟ to the press from July 2008 onwards, shortly after they had raised 

internal employment grievances but before they had commenced tribunal 

claims (which claims were ultimately discontinued by them in December of 

last year).   

 

9. Whilst the employees‟ tribunal claims contained a raft of race discrimination 

complaints (such as about unequal wages, promotion, parking space allotment 

etc), there were three striking and specific allegations of direct racist acts, 

namely:  

 



5 

 

(a) the throwing of a banana at Mr Snagg, by Simon Gerhardt (a manager) 

during the course of a meeting and calling him “a big monkey”; 

 

(b) the widespread circulation within the Claimant company of an email 

depicting Barack Obama with a blacked up Al Jolson/Black and White 

Minstrel type face and suggesting him winning the Presidential Election 

would lead to the economy crashing; and 

 

(c) the wearing of a Ku Klux Klan-style hood by Simon Cadogan (an 

employee of the Claimant) at a company meal in a curry house in New 

Malden where Mr Cadogan encouraged others to join him in racially 

abusive chanting in the presence of Mr Berkoh and Mr Dube, such as 

“lynch them niggers, burn them niggers and burn them fuckers”; 

 

10. On 11 January 2009, despite complaints by C‟s solicitors, these allegations of 

specific racist acts appeared in an article in the Sunday Mirror entitled “KKK 

chants and racist abuse claim at top firm”, on 11 January 2009, (“the 

Article”). A copy of this is to be found at [1/20/354]. However, although the 

Article contains these allegations, they are referred to in the context of a firm 

denial by C and are carefully hedged so as not to endorse their truth. As such, 

C did not bring any action against the publishers of the Sunday Mirror. 

 

11. C‟s case is that the allegations were published to Sunday Mirror journalist 

Nick Owens by D [see ¶13-14 Particulars of Claim [1/9/4-5]: 

 

(a) on a date between 7
th

 and 9
th

 January 2009 by means of an email attaching 

the Employment Tribunal Claim Form (“ET1”) in a claim by Mr Snagg 

against C which contained the allegations complained of; and 

 

(b) in the course of a series of telephone conversations between D and Mr 

Owens on or about 7
th

 to 10
th

 January 2009. 

 

12. Whilst the allegations published by D to the Sunday Mirror were the same as 

those made by the three employees, D‟s role in ensuring or procuring their 

publication was crucial. In effect, without him and his contacts with the 



6 

 

British media in general (of which he boasts on his websites) and the Sunday 

Mirror in particular, there would have been no Article. It is no coincidence 

that, as Mr Dunlavy states in ¶10-11 Dunlavy 1
st
 WSS [1/3/11-12], the 

employees had not made any complaint of these specific acts of gross racist 

conduct at the time when they contacted D in July 2008, at which point they 

had already submitted their internal grievances. It is also no surprise that when 

Mr Owens emails D on 7
th

 January 2009 about the „story‟ he has provided him 

with, and in particular the employees‟ ET1 forms, he says [1/3/52]: 

 

“I will have a proper read...all the wage discrimination and parking space 

stuff is clearly boring. Banana stuff isn‟t nor is KKK...” 

 

13. Equally, there was only one reason for the employees contacting D, a 

publicity agent who specialises in “devising a media strategy to ensure that 

[you] remain on the news agenda”, especially prior to their complaints being 

determined in the employment tribunal. An insight into this media strategy 

can be seen in Mr Dube‟s email to a friend on 1 July 2009 [see ¶18 Dunlavy 

1
st
 WSS [1/3/13]: 

  

"well if [Hays] think the issues to do with the Sunday Mirror were bad they 

will be sweating buckets soon when they find out what media companys [sic] 

are involved… this will be a PR disaster for Hays like the Mcdonalds two 

case". 

 

14. Although D admits emailing the ET1 to Mr Owens at the Sunday Mirror, it 

appears that: (a) he does not admit that it contains words defamatory of C 

(although those three specific allegations are repeated therein), and (b) he 

denies that he published these allegations in the conversations he had with Mr 

Owens: ¶16-17 Defence [1/10/218].  

 

15. It is important to remember, as referred to below, that the reason why C 

commenced an action against D was the fact that in the libel claim against the 

employees over the publication of their allegations to the Sunday Mirror, they 

denied responsibility for this publication, effectively citing D as the person 

responsible for authorising this with Mr Owens. Despite being given a chance 



7 

 

to resolve this without recourse to proceedings, D refused to explain his role 

or to offer the remedies sought by C, thereby necessitating legal proceedings: 

see ¶6-7 Dunlavy 2
nd

 WSS [1/4/117]. 

 

16. The only substantive defence which D advances is his assertion that the 

publication of these allegations by him to Mr Owens was on an occasion of 

qualified privilege (on traditional duty/interest grounds) and/or is protected by 

Reynolds privilege ¶21 Defence [1/10/219-222]. 

 

17. The circumstances surrounding D‟s publication to Mr Owens are set out in ¶7-

19 Dunlavy 1
st
 WSS [1/4/11-13].  The essential facts are not in dispute.  Mr 

Snagg first contacted D in July 2008 by means of D‟s “publicityagent.co.uk” 

website.  He contacted him again in December 2008, having submitted his 

ET1, a copy of which he sent D on 23 December 2008.  In early January 2009, 

D had conversations with Snagg, Berkoh and Dube about their complaints 

against C and how the Sunday Mirror was interested in publishing a story 

about them. 

 

18. Following D‟s publication(s) to Mr Owens, the Article appeared in the Sunday 

Mirror. C issued proceedings against its former employees for the publication 

to the Sunday Mirror on 31
st
 March 2009 [1/17].  As stated above, in their 

Defence, dated 5
th

 June 2009, the employees denied authorising or 

participating in the publication of the allegations to Mr Owens [1/18].  The 

claim was settled, along with the employment tribunal proceedings brought by 

the employees against C, with the parties making a joint public statement in 

which the employees conceded that the alleged incidents of racial 

discrimination (including those referred to in the words complained of) were 

not racially motivated, that they did not believe C to be institutionally racist 

and that they regretted the publication of the Sunday Mirror article. 

 

19. Whilst it appears that none of the employees themselves received any 

payment from the Sunday Mirror for the Article, D has now admitted 

receiving £2,000 himself for publishing it to the newspaper: ¶14 Hartley 1
st
 

WSS [1/5/127]. 

 

 



8 

 

The summary of C’s case 

 

20. C‟s position is straightforward. D communicated defamatory allegations to a 

third party, namely a national tabloid newspaper. He must therefore prove one 

of the well-established „defences‟ if he is to escape liability.  

 

21. Although the Article itself is not sued over (as explained above), there would 

have been no such Article or publication to the Sunday Mirror without D‟s 

involvement. There is no attempt by D to defend the allegations as true, which 

he is free to do (and as the employees themselves sought to do in the libel 

action against them: see ¶8 Defence [1/18/319-322]).  

 

22. Instead, D seeks to argue that his activities were entirely protected in terms of 

public policy grounds in the form of „qualified privilege‟ since he provides an 

invaluable public interest service as a news provider which should leave him 

not only free from any responsibility to verify the stories he publishes but also 

immune from suit no matter how false and defamatory they might be. As 

such, he claims at once both the benefit of the responsible journalist defence 

created in Reynolds v Times Newspapers, without any of the well-known 

safeguards, and also the statutory defence of section 1 of the Defamation Act 

for „innocent dissemination‟, whilst still being a „commercial publisher‟ who 

was involved in editing the material and was plainly aware of its defamatory 

nature. This position cannot be right.  

 

23. In effect, D seeks to establish a new form of qualified privilege which might 

be termed „the Max Clifford‟ defence, which allows a person to publish 

defamatory allegations to the press in return for substantial financial gain 

without any possible liability. As Mr Dunlavy states in ¶22-23 Dunlavy 1
st
 

WSS [1/3/14]. This cannot be justified either in terms of the common law, or 

(as appears to be D‟s claim in the Defence) by applying the balancing exercise 

of Article 10 („freedom of expression‟) with Article 8 („the right to protect 

reputation‟).   

 

 

 

 

 



9 

 

C’s Application to strike out 

 

24. C applies to strike out ¶21 Defence and the particulars set out thereunder 

[1/10/219-222], namely D‟s plea of qualified privilege (along with ¶27 

Defence  [1/10/223], which relies on the defence by way of mitigation) on the 

grounds that it has no realistic prospect of success. See CPR Part 24, the 

provisions of which will be very familiar to the Court.  

 

25. D‟s case is that he had a duty/interest to publish the words complained of to 

Mr Owens, and Mr Owens had a corresponding legitimate interest or duty in 

receiving the information.  The circumstances are certainly not a typical 

qualified privilege situation.  The privilege is said to arise from the following: 

 

(a) The subject matter of the publications concerned a matter of public 

interest: ¶21.1 Defence [1/10/219]; 

(b) D used to work as a journalist and has been a publicist for 5 years: ¶21.2 

Defence [1/10/219]; 

(c) D takes steps to filter out stories supplied to him by members of the public 

that are obviously false, including attempting to obtain further information 

(and did so in respect of Mr Snagg), before passing them on to journalists, 

whom he expects to independently corroborate them ¶21.3, 21.6, 21.12, 

21.13 Defence [1/10/219-221]; 

(d) D has an “established relationship” with Mr Owens and has provided him 

with stories for publication in the Sunday Mirror ¶21.4-5 Defence 

[1/10/219-220]; 

(e) D told Mr Owens about the employees‟ allegations against C, and that he 

thought they were worth investigating, although they would need to be 

reviewed by the Sunday Mirror‟s lawyers before publication in the 

newspaper: ¶21.7-21.9 Defence [1/10/220]; 

(f) D had no reason not to believe what the Employees told him, and did 

believe them ¶21.10-11 Defence [1/10/220]; 

(g) The media and the public‟s Article 10 rights depend upon the provision of 

stories by third parties to the media, and such third parties are entitled to 

use agents such as D. The rights of the subjects of such stories are 

sufficiently protected by their being able to sue the ultimate publisher.  



10 

 

Therefore, to require agents such as D to prove the truth of what they 

publish would be “an unjustifiable restriction on freedom of expression” 

¶21.14 Defence [1/10/221]. 

 

26. This argument is very difficult to follow.  The fact, for example, that D is a 

former journalist, or that he has supplied a journalist with a number of stories 

on previous occasions, or that he believed what the employees told him, 

cannot possibly give rise to a sufficient duty or interest such as to create an 

occasion of privilege. 

 

27. D appears to be trying to create some entirely new form of „public interest‟ 

privilege for agents such as himself who profit from publishing stories from 

members of the public to the media – a sort of „Max Clifford Privilege‟, as 

C‟s solicitors have referred to it in correspondence.   

 

28. However, English law already has a fully-formed defence for public interest 

publications – Reynolds privilege, the limits and terms of which have been 

clearly defined at the highest level of authority.   

 

29. Whilst D does alternatively plead (¶21.16 Defence [1/10/222]) that his 

publication to the Sunday Mirror was protected by Reynolds privilege, this 

plea cannot be sustainable in circumstances where: 

 

(a) D admits that he has made no attempt to verify these serious allegations 

with C prior to publishing them to Mr Owens; 

 

(b) D made no attempt to communicate the gist of C‟s position to Mr Owens 

prior to publication; 

 

(c) Indeed, D not only failed to do either of these, but positively disavows any 

need for him to have done so as part of his „function‟;  

 

(d) The allegations are self-evidently the product of individuals with an 

obvious „axe to grind‟ against C, since they were bringing discrimination 

and victimisation claims against the company in the employment tribunal.  



11 

 

 

30. In such circumstances, no examination of authority is indeed necessary. The 

plea of Reynolds privilege on this admitted basis must be bound to fail. This 

could never be regarded as „responsible journalism‟ even if public interest 

subsisted in such a story (which is not admitted). Furthermore, given that the 

tribunal was due to investigate and determine these allegations (although not 

for several months, thereby removing also any „need for urgency‟), it is 

difficult to see how a single one of the Lord Nicholls‟ criteria could possibly 

weigh in D‟s favour, let alone sufficient numbers of them so as to give rise to 

a sustainable plea.    

 

31. The application of these criteria is no less strict simply because the 

publication complained of here is not in the traditional form of a newspaper 

story published to the world at large. In Malik v Newspost [2007] EWHC 

3063 (QB), the claimant, a Government minister, sued in respect of a letter 

published in a local newspaper written by a former Conservative councillor, in 

which it was alleged that the claimant had organised gangs of youths to 

intimidate voters at a polling station, and a subsequent newspaper article 

quoting the councillor making the same allegations.  The defendants were the 

councillor, the newspaper publisher and the editor.  In respect of the 

councillor‟s Reynolds plea, Eady J held as follows:  

 

“8. It might be thought, therefore, as a matter of first impression, that 

Reynolds privilege would have no application to either of the publications. 

Yet, it is necessary to have regard to the broader issues of public policy 

upon which are founded not only the defence now associated with the 

Reynolds case, but also the closely related public interest privilege 

previously applied from time to time on the basis of Adam v Ward [1917] 

AC 309. 

 

9. Sometimes, it may be in the public interest for allegations to be 

generally disseminated through the media by means which cannot be 

labelled as investigative (or indeed any other form of) journalism. It is 

possible to conceive of circumstances where it is the information itself, and 

the public interest in receiving it, that is important rather than the means of 

conveying it. In such a case, some or all of the public policy considerations 

identified in Reynolds may well be engaged. Thus it obviously cannot be 

said that privilege must be ruled out of court altogether merely because 

these circumstances, in the respects I have identified, do not exactly match 



12 

 

those discussed in earlier Reynolds cases. There must still be a form of 

public interest protection. 

 

10. There is no doubt that the subject-matter of these publications is of 

public interest. Allegations of undermining the democratic process, 

including by intimidation, are very serious indeed. As is well established, 

however, that alone does not mean that it is in the public interest to publish 

any such allegations irrespective of their truth or falsity. 

 

11. If a defendant is to be spared the burden of proving the truth of such 

defamatory imputations, and to avail himself of a public interest defence, 

certain conditions must be fulfilled. As Lord Nicholls explained, that is 

because the public interest itself requires that some filter must be applied 

to allegations which are liable to damage the reputations of those who are 

attacked and to undermine their rights under Article 8 of the European 

Convention on Human Rights: see Reynolds at p. 201 A-D. The public 

interest in protecting the reputation of those in public life has been 

emphasised also in Strasbourg on a number of occasions: see e.g. Lindon v 

France [2007] ECHR 836. 

 

12. The question arises, therefore, what is the nature of the filter in 

circumstances falling outside the formulations of Reynolds privilege 

hitherto appearing in the decided cases. 

 

13. It would presumably not be appropriate to express the criteria exactly 

as in Adam v Ward, but rather to assume that, if a publication can be shown 

to be in the public interest (irrespective of truth or falsity), then a social or 

moral duty to impart the information can be assumed. Nevertheless, there 

must be some safeguards in the interests of fairness and the protection of 

reputation. 

 

14. So far as Mr Scott is concerned, he was simply making defamatory 

allegations directly – allegations which I have already ruled are, in all 

essential respects, factual in character rather than comment or opinion. 

There is no question of his merely reporting allegations. He was asserting 

them directly. There is no authority to support the proposition that he can 

do so to the world at large without having to prove that they were 

substantially true. No doubt he could have raised his concerns on a more 

limited basis which would, almost certainly, have attracted the protection 

of privilege – for example to the police, to the returning officer, or to the 

appropriate body within the Labour Party. But there is no comparable 

defence for simply making serious allegations of this kind to the general 

public.” 

 

32. Here, as well as failing the basic criteria set out by Lord Nicholls, as referred 

to above, the allegations were plainly not of public interest “irrespective of 

truth or falsity”, affording  a social or moral duty to pass them on regardless.  



13 

 

In fact, in return for his immunity, D seeks to avoid any “filter” or safeguard 

whatsoever in the interests of fairness or the protection of C‟s rights.  

 

33. In the context of D‟s assertion here that C‟s rights are sufficiently protected by 

a claim against the Sunday Mirror, it is notable that Eady J made no 

suggestion that the fact that Mr Malik could have brought his claim solely 

against the ultimate publisher, the newspaper and editor, gave rise to any 

Article 10 basis for depriving him of the right to also sue the councillor. Nor 

has such a suggestion ever been made in any case where a source or 

contributor other than the ultimate publisher has been published. 

 

34. The Privy Council in Seaga v Harper [2008] UKPC 9; [2008] 3 WLR 478, 

which concerned a speech given by a politician at a public meeting attended 

by media representatives, strongly affirmed the position that any extension of 

the Reynolds defence to publications beyond those in a national newspaper 

must still satisfy “the conditions framed by Lord Nicholls as being applicable 

to “responsible journalism”: see [11]. In that case, the Privy Council upheld 

the Judge‟s finding that the defendant had failed sufficiently to verify the 

information provided to him by third parties to be able to benefit from the 

Reynolds defence.  

 

35.  Significantly for present purposes, their Lordships also rejected the 

submission that the publication was protected on traditional qualified privilege 

grounds at [15]: 

 

“Mr Henriques QC argued on behalf of the appellant before the Board that 

the case did not fall within the Reynolds principles but was governed by 

the doctrines of traditional qualified privilege. Their Lordships consider 

that this was a misconceived argument. The Reynolds test is more easily 

satisfied, being a liberalisation of the traditional rules, and it is more 

difficult to bring a case within the latter. They are satisfied that the 

publication was not covered by traditional qualified privilege, for the 

element of reciprocity of duty and interest was lacking when the appellant 

knowingly made it to the public at large via the attendant media. If 

privilege was to be successfully claimed, it could only be under the 

Reynolds principles and, as they have said, those principles applied to the 

case. For the reasons given by the judge, however, with which their 

Lordships agree, the appellant failed to take sufficient care to check the 



14 

 

reliability of the information which he disseminated and is unable to rely 

on the defence. 

 

 

36. As to the traditional „duty and interest‟ limb of his defence, D seeks to create 

what would be a completely new and far-reaching exception to the repetition 

rule, in circumstances where, unlike with Reynolds privilege, he has taken no 

steps to verify the information, nor, as in reportage cases, is he seeking to 

dispassionately report the conflicting sides of a dispute. As Ward LJ said in 

Charman v Orion [2008] 1 All ER 750, at 766:  

“No matter how overwhelming the public interest, it is not reportage simply to 

report with perfect accuracy and in the most neutral way the defamatory 

allegations A has uttered of B……”.   

 

 

37. Moreover, the immunity which he seeks is akin to being an innocent 

disseminator under section 1of the Defamation Act 1996, despite being in the 

commercial publishing business. Indeed, D in fact asks for more protection 

than a truly neutral intermediary such as a wholesaler or an ISP.  Such 

intermediaries are not given the protection of privilege, despite their vital role 

in the media fulfilling its Article 10 functions.  Rather, they have a defence 

under s.1 of the Defamation Act 1996 if they can establish that: 

 

(a) They were not the author, editor or (commercial) publisher of the 

statement complained of; 

 

(b) They took reasonable care in relation to its publication; and 

 

(c) They did not know and had no reason to believe that what they did caused 

or contributed to the publication of a defamatory statement. 

 

38. Plainly, D would fail on all three counts. Firstly, even leaving aside his role as 

a commercial publisher of the story, he selected which parts of the 

information the employees gave him was passed to the journalist, and is 

therefore an „editor‟ as well. Secondly, he did not take reasonable care, simply 

taking the employees‟ allegations at face value, despite the fact that they were 

obviously highly defamatory. Thirdly, he certainly had reason to believe that 



15 

 

what he did contributed to the publication of a defamatory statement, even if 

(which is not accepted) he thought that defamatory statement to be true.   

 

39. The fact that Parliament has considered the appropriate protection that should 

be given to intermediaries and D would be unable to avail himself of it should 

be fatal to any claim that he should be granted a new and special form of 

defence. Neither would D be able to avail himself of the old-fashioned 

common law defence „innocent dissemination‟ available to distributors and 

news vendors since his „publication‟ was plainly of a type likely to contain a 

libel. 

 

40. Indeed, such a novel extension of the privilege defence would allow anyone 

(for it surely could not be limited to professional publicity agents) who hears a 

false and defamatory statement, which they believed to be true, to 

communicate it to a journalist, provided it carried some public interest, in the 

hope that it may lead to publication of the statement in the media.  There is no 

proper need or basis for such an extension. 

 

41. In the premises, D‟s publication to the Sunday Mirror was not an occasion of 

qualified privilege, on traditional duty/interest or Reynolds grounds, and the 

plea (and the attendant mitigation paragraph, paragraph 27 [1/10/8]) should 

therefore be struck out.  There is no compelling reason why the action should 

still proceed regardless. It is in the interests of all concerned, especially given 

D‟s position on costs, that the case is limited to those „real‟ and essential 

issues which need to be determined. Here, it is simply D‟s responsibility for 

publication of the statements complained of.   

 

D’s Application to strike out  

 

42. D applies to strike out the entire claim on the basis that it: [1/2/1-2] 

 

(a) does not disclose any real or substantial tort and/or the legal costs and 

court resources necessary to try it would be totally disproportionate; or 

 



16 

 

(b) C brought the claim for the ulterior purpose of obtaining advantage in its 

libel claim against the employees. 

 

Alternatively D seeks to strike out ¶19/20 Particulars of Claim [1/9/192-194] 

in which C relies on the republication of the sting or substance of the words 

complained of in the Sunday Mirror. It is said that it is an abuse to claim in 

respect of such republication as anything other than a freestanding tort and/or 

C‟s decision not to sue the publishers of the Sunday Mirror themselves is 

inconsistent with any desire to seek vindication or compensation in respect of 

the Article. 

 

Game not worth the candle 

 

43. There is an irrebuttable presumption in English law that publication of a 

defamatory statement causes some damage to the person defamed by it: see 

Lord Phillips MR giving the judgment of the court in Jameel (Yousef) v Dow 

Jones & Co Inc [2005] QB 946 [32] p960F-G. Such a presumption is 

compatible with Article 10 of the Convention on Human Rights: see [41] 

p962G, ibid.   

 

44. It would therefore only be in very rare cases that it would be proper to 

exercise this draconian power by striking out an action as an abuse of process 

on the basis that the Claimant had suffered no or no minimal damage to his 

reputation, or that there was „no real and substantial tort‟. Save in such 

exceptional and very rare cases, striking out a legitimate claim for libel will 

prevent a claimant seeking a remedy for breach of his Article 8 right to 

reputation, and infringe his Article 6 rights. 

 

45. This approach was recently affirmed by Eady J in Mardas v New York Times 

& anor [2008] EWHC 3135 where the Court overturned the Master‟s order 

striking out two claims brought by a Greek citizen over what was alleged to 

be relatively minimal publications by two American newspapers within the 

jurisdiction of fairly historic allegations about the claimant‟s involvement 

with the Beatles back in the 1960s. At paragraph [13] the Judge stated that: 



17 

 

“It is necessary to remember that both generally and in its application 

to specific case the law of defamation is concerned to strike a 

balance between freedom of information, on the one hand, and the 

protection of the honour and reputations of individual citizens on the 

other hand. The right to protect reputation is expressly recognized in 

Article 10(2). Furthermore, it is increasingly being recognized in the 

Strasbourg jurisprudence that the right to protect one‟s honour and 

reputation is to be treated as falling within the protection of Article 

8: see eg Radio France v France (2005) 40 EHRR 29 and Pfeifer v 

Austria (App No 12556/03), 15 November 2007 at [35] and [38]. It 

is thus obvious that care must be taken on application s of this kind 

not to deprive a litigant too readily of his Article 6 right of 

unimpeded access to the court in pursuit of his remedies.”  

 

46. The Jameel case was an exceptional one. It involved a publication to only 5 

people, 3 of whom were “in the claimant‟s camp”: [17] p957B, [68] p969G-H.  

In an obvious case of „forum shopping‟, the claimant was an unknown foreign 

resident and the Court held that he had no realistic prospect of achieving 

vindication since there was no plea of justification. However, Sedley LJ in 

Steinberg v Pritchard Englefield [2005] EWCA Civ 288 emphasised that the 

„Jameel abuse‟ jurisdiction is one which needs to be exercised with some 

caution. 

 

47. Wallis v Valentine [2003] EMLR 175 was also exceptional (or an “extreme 

case” as Lord Phillips MR described it in Jameel at [58]). The Court struck 

out the claim there, brought in respect of a “technical publication” to one 

person (of no importance), because it reached the conclusion that the claim 

was not being brought to vindicate a right but rather to “cause expense, 

harassment, prejudice beyond that normally encountered in the course of 

properly conducted litigation” as part of a personal vendetta against the 

defendant: [34] p192-3. 

 

48. Similarly, Schellenberg v BBC [2000] EMLR 296 was a case with extremely 

unusual facts. In that case, the Claimant had had an opportunity in previous 

proceedings, which he had voluntarily abandoned after a lengthy total, of 

having a determination on the merits of substantively the same issues as those 

in the later action he brought. The case was struck out by Eady J who, in an ex 

tempore judgment commented that “the game is not worth the candle”. 

 



18 

 

49. However, as Eady J made clear in Howe v Burden [2004] EWHC 196, the 

Court‟s decision in Schellenberg is not authority for: 

 

“a principle to the effect that the court will strike out a libel action if 

there is no tangible advantage to the claimants in pursuing it; in other 

words, “the game is not worth the candle”…  

 

It will be remembered that [in Schellenberg] there had been a lengthy 

trial which the claimant had abandoned without a definitive result 

having been achieved. The essential point was that he had the 

opportunity in those proceedings of having a determination on the 

merits of substantively the same issues as those in the later action 

which came before me. That was the context of the remarks. It would 

not be right to elevate that phrase into a general principle of some 

kind to be applied in other libel actions 

 

It is important to note [in this case] that the allegations complained 

of in the recorded telephone conversations… are very serious. It was 

said of the Claimant firm… that acts or omissions had regularly 

taken place with regard to public funding which were not only 

professional improper but also tantamount to criminal offences. By 

contrast with the Schellenberg case, the Claimants have not yet had 

the opportunity of having those matters determined on the merits. It 

is to be noted that there is no plea of justification and accordingly, 

any outcome would be predicated upon the presumption that these 

serious allegations are false. Mr Price‟s submissions, if successful on 

any of the grounds put forward, would have the consequence that the 

Claimants would be prevented from achieving vindication in respect 

of those allegations through the court process”. (at [5]-[6]) 

 

50. It appears that D contends “the game is not worth the candle” since the 

complaint is about a publication to a single newspaper journalist (albeit that 

the allegations were repeated in the newspaper), and therefore whilst damages 

may be modest, the costs are likely to hit six figures. There is nothing 

particularly unusual about this situation though in libel. 

 

51. As numerous authorities demonstrate, the fact that the publication complained 

of may be very limited or the damages recoverable extremely modest, 

especially when compared with the likely costs, does not entitle a court to 

strike out a case as an abuse of the process: see Steinberg. In that case the 

damages awarded for publication on the internet were £1,000 to Pritchard 

Englefield and £4,000 to the second claimant, Mr Cohn. The costs awarded 



19 

 

against the defendant, Mr Steinberg, up to the date of the appeal were 

£191,000. Notwithstanding the enormous disparity, Sedley LJ said [21]: 

 

“It was a long way from the situation found in Jameel. The copy 

letter from Mr Steinberg to Pritchard Englefield, suggesting in no 

uncertain terms that the latter artificially and unprofessionally 

inflated their solicitor and own client costs, was accessible to 

anyone, including in particular a potential client, who fed the 

claimant‟s name into a standard search engine. It was also readable 

by anyone who accessed the defendant‟s own professional website. 

The inference of substantial publication was, it seems to me, 

irresistible.” 

 

52. As Eady J stated in Mardas at [15] “what matters is whether there has been a 

real and substantial tort… ( or at this stage, arguably so).  This cannot 

depend upon a numbers game”. This principle was repeated by Mrs Justice 

Sharp more recently in Haji-Ioannou v Dixon [2009] EWHC (QB) 178, where 

she refused to strike out, as here, a claim for libel brought over the publication 

of allegations by D to a single journalist which were ultimately repeated in the 

newspaper (as was foreseeable) but no claim was made over the eventual 

article. Having emphasised the draconian nature of the power and the 

exceptional basis on which this should be exercised if at all, she held at [31]  

 

“Publication of a libel or indeed a slander, to one person may be trivial in 

one context, but more serious than publication to many more in another. 

Much depends on the nature of the allegation, and the identity of the 

person about whom and the person or persons to whom it is made. To that 

extent, the decision in each case is “fact sensitive”. However, the court 

should not be drawn into making its decision on the basis of contested facts 

material to the issue of abuse which ought properly to be left to the tribunal 

of fact to decide.” 

 

53. The case of Clarke v Davey [2002] EWHC 2342 (QB), [50], is a further and 

important illustration of the extreme rarity and wholly exceptional nature of 

those cases where the Court will be willing to strike out as an abuse. In that 

case, Gray J refused to strike out the claim, even though damages were likely 

to be very modest, since the slander was published to only one person who did 

not think any worse of the claimant, and there was no threat to repeat the 

slanderous words. The allegation was that there were reasonable grounds to 

suspect that the claimant (a solicitor‟s clerk and freelance journalist) had been 



20 

 

guilty of professional misconduct. At paragraphs 49-50, the Court held as 

follows: 

 

“The question remains whether, even if the claim in slander is 

otherwise viable, it should nevertheless be struck out or dismissed as 

being an abuse of the process. The essence of the argument of Ms 

Rogers that the court should take this course is that the claim is 

devoid of merit or substance: the slander was published to only one 

person, Mrs Munson, and she did not think the worse of Ms Clarke 

because of what she was told by Mr Davey. The raft of factual 

disputes which would arise if the matter were permitted to proceed to 

trial would involve an inordinate amount of court time and would be 

disproportionate. There is no threat to repeat the words complained 

of. It is also said to be relevant that the case would be bedeviled by 

problems of legal professional privilege. Even if Ms Clarke were to 

succeed, the damages would be trivial. In support of her contention 

Ms Rogers drew attention to Wallis v Valentine and to the reference 

in paragraph 26 of the judgment of Sir Murray Stuart-Smith to the 

disparity in that case between the costs and the likely award of 

damages.  

 

But it appears from Broxton v McClelland [1995] EMLR 485 at 497-

498 that, in order for an action to amount to an abuse of process, it 

must be established that the claimant is seeking to achieve by the 

litigation an improper collateral advantage. It does not appear to me 

to follow from the fact that damages for any injury to reputation 

might be very modest (because Mrs Munson did not think the worse 

of Ms Clarke) that Ms Clarke must be seeking a collateral advantage. 

It is in any case by no means beyond the realms of possibility that 

she might recover a significant sum by way of aggravated damages. 

That of course depends on the view taken of the evidence by the jury 

at trial. … I do not accept that this action constitutes an abuse of the 

process.”   

 

54. In Hughes v Alan Dick & Co [2008] EWHC 2695 (QB), Eady J declined to 

strike out as an abuse a slander claim in respect of the oral publication of an 

allegation of theft (or possible theft) to an immigration officer (and arguably 

also a police officer), saying, at [21]: 

 

“Subject to the defences of privilege and justification, it seems to me that it 

cannot be said that the claim would "not be worth the candle". It is a 

genuine claim in relation to a serious allegation and, albeit on a very 

limited scale, the publication would be one in respect of which the 

claimant would be entitled to claim a remedy and, in particular, to clear his 

name. It is true that there is no evidence at the moment of any particular 

damage being done to his reputation by those publications and it may very 



21 

 

well be that the damages, if the claimant is successful, would be at a very 

modest level. But I would not feel able to describe the claim as one which 

amounts to an abuse of process, although there are quite plainly significant 

hurdles to be overcome by way of privilege at least. 

 

55. Here, the allegations of are of gross acts of racism towards its employees, 

which are of a particular sensitivity given C‟s reputation as a recruitment 

consultant. The publication may only be „one‟ in number but it is an 

influential one, namely a national newspaper, who clearly thought it of 

sufficient importance to publish despite complaints in advance from C‟s 

solicitors.  

 

56. As Tugendhat J recognized in Crossland v Wilkinson Hardware Stores [2005] 

EWHC 481, at [57] : 

 

“the fact that a libel or slander has been communicated only to very 

few publishees within an organization does not of itself give any 

indication of what is at stake. For example, if one employee makes 

an allegation of dishonesty or sexual harassment at work against a 

claimant, then the claimant may have very much at stake in bringing 

a libel action. Without vindication, that single accusation may 

seriously impair or destroy his or her prospects of obtaining 

employment in the future. In such a case, with so much at stake, the 

overriding objective may require the court to be very slow to find 

that the claim has no real prospect of success, or to exercise its power 

to give summary judgment.”  

 

57. The time and resources which this action is likely to involve is relatively small 

for a libel action: it is listed for 3-4 days, although if the qualified privilege 

defence is struck out, it will be significantly shorter. Nevertheless, a court 

should not use its case management powers to strike out an action which can 

properly be brought merely because it will take up a large amount of court 

resources or be expensive or burdensome to a defendant (regardless of their 

means). As was said by Thomas LJ in Aldi Stores Ltd v WSP Group Plc 

(2007) EWCA Civ 1260, [24]:  

 

“I do not see how the mere fact that this action may require a trial 

and hence take up judicial time (which could have been saved if Aldi 

had exercised its right to bring an action in a different way) can make 

this action impermissible. If an action can properly be brought, it is 

the duty of the state to provide the necessary resources; the litigant 



22 

 

cannot be denied the right to bring a claim (for which he in any event 

pays under the system which operates in England and Wales) on the 

basis that he could have acted differently and so made more efficient 

use of the court‟s resources… the problems that have arisen in this 

case should have been dealt with through case management”. 

 

58. Nor can the mere fact that the costs of a claim are all out of all proportion to 

the possible monetary recovery be by itself indicative of abuse, especially in 

actions for defamation where this state of affairs is far from unusual: see 

Campbell v MGN (No 2) [2005] 1 WLR 3394, and Adelson v Associated 

Newspapers Ltd (No 3) [2008] EWHC 278 QBD. 

 

59. The difference between striking out as an abuse and the achievement of the 

overriding objective through efficient case management was recently 

emphasized by Briggs J in Bank of Tokyo-Mitsubushi UFJ Ltd v Baskan Gida 

Sanayi Ve Pazarlama AS [2008] EWHC 659 (Ch), [7]: 

 

 

“In my judgment the overriding objective is achieved both under 

CPR 3.4(2) and CPR 24.2 by ensuring that unreal, fanciful or 

hopeless cases (or defences) are dealt with without the effort and 

expense of a trial, for the simple reason that a trial has been shown to 

be unnecessary. By contrast, where a statement of case discloses 

reasonable grounds for a claim or the evidence relied upon in answer 

to a claim for defendant‟s summary judgment discloses a real 

prospect that the claim will succeed, then the core of the overriding 

objective, namely enabling the court to deal with cases justly, set out 

in CPR 1.1(1), can only be achieved by a trial, albeit that the court 

will use its case management powers to minimalise inequality of 

arms, and to ensure that the case is dealt with proportionately, 

expeditiously and fairly”. 

 

60. The facts here share many similarities with the case of Haji-Ioannou v Dixon. 

Both involve publication to only one person, but of serious allegations, and to 

a journalist with the intent that those allegations should be published to the 

general public. D has himself emphasised that he had a reputation for being 

reliable and only passing on stories that were true, and had built a relationship 

on this basis with the recipient Mr Owens (see the ¶21Defence [1/10/218]; ¶3 

Hartley 1
st
 WSS [1/5/2]).  As such the allegations were likely to have carried 

more weight coming from D than they would if they had come directly from 



23 

 

the disgruntled employees. This is why D received a fee for the material he 

published to the journalist but none of the employees did.    

 

61. The fact that the ultimate article included C‟s denials (no doubt on legal 

advice) does not mean that there is nothing for D to answer for or that C 

should be denied any opportunity to seek vindication.  D has refused to admit 

that the words published were defamatory, and has failed to undertake not to 

repeat them.  C has offered D an entirely reasonable way to resolve this action 

which D has refused: see ¶7-13 Dunlavy 2
nd

 WSS [1/4/117-119]. 

 

62. In any event, this cannot be described as such an exceptional case that the 

Court should take the draconian step of striking it out even though it is a good 

claim in law.  

 

Ulterior purpose 

 

63. It appears that D‟s fall-back position is to argue that the action has not been 

brought by C for genuine reasons, but rather for an ulterior purpose, although 

the precise purpose is not articulated by D.  

 

64. The Court of Appeal  stated the relevant principles for considering strike out 

for abuse of process on this basis in Broxton v McClelland [1995] EMLR 485 

at p497-498: 

 

 “(1) Motive and intention as such are irrelevant (save only where 

„malice‟ is a relevant plea): the fact that a party who asserts a legal 

right is activated by feelings of personal animosity, vindictiveness or 

general antagonism towards his opponent is nothing to the point. As 

was said by Glass JA in Champtaloup v Thomas (1976) 2 NSWLR 

264, 271 (see Rajski v Baynton (1990) 22 NSWLR 125 at p.134): 

 

“To impose the further requirement that the donee [of a legal 

right] must be actuated by a legitimate purpose, thus forcing a 

judicial trek through the quagmire of mixed motives would 

be, in my opinion, a dangerous and needless innovation.” 

 

(2) Accordingly the institution of proceedings with an ulterior motive 

is not of itself enough to constitute an abuse: an action is only that if 

the Court‟s processes are being misused to achieve something not 

properly available to the plaintiff in the course of properly conducted 



24 

 

proceedings. The cases appear to suggest two distinct categories of 

such misuse of the process:… 

 

(ii) The conduct of the proceedings themselves not so as to 

vindicate a right but rather in a manner designed to cause the 

defendant problems of expense, harassment and commercial 

prejudice or the like beyond those ordinarily encountered in 

the course of properly conducted litigation. 

 

(3) Only in the most clear and obvious case will it be appropriate upon 

preliminary application to strike out proceedings as an abuse of process so as 

to prevent a plaintiff from bringing an apparently proper cause of action to 

trial.” 

 

65. Whilst this case pre-dated the CPR, the underlying principles still apply. 

Before striking out an action for abuse on the basis that it is not a genuine 

claim, the Court must be satisfied that the claimant has brought the claim not 

to vindicate him or her rights but rather deliberately to cause expense etc to 

the defendant which is beyond those ordinarily encountered in properly 

conducted litigation. This is an extremely high hurdle for D to surmount here, 

not least because it involves an assessment of evidence and a finding of fact 

which is pre-eminently a matter for the jury to determine. 

 

66. It is a cornerstone of defamation that when there is an issue which depends on 

the evaluation of evidence, eg. as to the genuineness of the claimant‟s motives 

for bringing a claim, that is a matter for the jury, and the issue cannot be 

withdrawn from the jury  unless the jury, properly directed, could not properly 

decide that issue in the party‟s favour: see Alexander v Arts Council [2001] 1 

WLR 1840, [37]. 

 

67. The authorities strongly caution that the Court should be extremely reluctant 

in this area from trespassing in any way upon this role of the jury, except in 

the most obvious of cases. The approach of the Court of Appeal to this can be 

seen from Spencer v Sillitoe [2002] EWCA Civ 1579 where Buxton LJ 

sought, as he put it, to summarize the effect of authorities such as Alexander. 

At paragraphs 23-4, he said: 

 



25 

 

“Bearing in mind the emphasis placed on the right to jury trial in 

section 69 and the analogy drawn by this court in Alexander with the 

criminal practice in Galbraith, the question in a case such as the 

present comes down to whether there is an issue of fact on which, on 

the evidence so far available, the jury could properly, and without 

being perverse, come to a conclusion in favour of the claimant. 

 

That question has to be answered against the background of the great 

respect that is paid to a jury‟s assessment of witnesses after seeing 

and hearing them, and hearing them cross-examined. It is unlikely 

that a Judge will be able to find that a witness will necessarily be 

disbelieved by a jury; or that for a jury to believe him would be 

perverse; when he has not actually heard that witness give evidence 

and be cross-examined: unless, of course, there is counter evidence 

that plainly demonstrates the falsity of the witness‟s evidence, as 

opposed, in this case, to rendering it, in the Judge‟s view, 

implausible.” 

 

68. In Howe v Burden,  the Court refused to strike out a claim for slander contained in 

recorded telephone conversations despite the fact that it held that there were a 

number of grounds for suspecting that the court‟s process had been used in the 

litigation in an oppressive and bullying way so as to silence a “vulnerable ex-

employee”: [8]. Eady J explained his reasoning for this:  

 

“It is, I need hardly say, impossible for me to come to a final 

determination on that suggestion on paper. Nevertheless, there are a 

number of aspects to the litigation which will no doubt at some stage 

require careful scrutiny by the court.”  

 

Again, in that case, despite the very limited nature of the publication, the Court 

recognized the need for extreme circumspection [10]: 

 

“It is true that these words published over the telephone to Miss 

Pavlow do not seem to have reached a wider audience or done the 

Claimants any harm. Nevertheless, the allegations are serious and 

damage is presumed. In the light of these factors, it seems to me that 

I could not possibly make a finding of abuse of process on the basis 

of triviality”. 

 

69. The reason C commenced proceedings against D is clear and unimpeachable. In its 

libel action against Snagg, Berkoh and Dube, the defendant employees denied 

responsibility for or authorizing the publication to the Sunday Mirror, suggesting 

that this was down to D. That is why D was joined since, on the pleaded basis of 



26 

 

the Defence in that action, he was alleged to have published the allegations 

complained of to Mr Owens. As Mr Dunlavy states in his 2
nd

 witness statement, at 

¶6-7 [1/4/117], it was “perfectly proper, indeed sensible” to complain to D.  

 

70. It is the fact that D refused to explain his role and offered none of the remedies 

which C was seeking that has necessitated a legal claim against him. The fact that 

the action against the employees has now settled does not deprive C of his 

remedies in law, or make his complaint an abuse of the process. C wishes to have 

not just a retraction but also an undertaking not to repeat these allegations, neither 

of which is agreed to by D. There are similarities again with the Sir Stelios Haji-

Ioannou case where C still sought vindication (and was entitled to) in 

circumstances where D had stated that it did not intend to call him a liar, but did 

not accept that is what the words meant. In that case, however, unlike here, D had 

already agreed not repeat the allegations. 

 

71. There is also no merit in the suggestion (if there is one) that this action was 

brought, or continues to be brought, by C “in a manner designed to cause the 

defendant problems of expense, harassment and commercial prejudice or the like 

beyond those ordinarily encountered in the course of properly conducted 

litigation”. 

 

Republication in the Sunday Mirror 

 

72. By way of an alternative, D applies to strike out the reliance by C in relation to 

damages on the fact that the allegations complained of did appear in the 

newspaper, albeit that the Article is not sued over as a separate cause of action. 

This is again the same position as in Sir Stelios Haji-Ioannou case.  

 

73. It is well established that where one publication leads to further publications, a 

claimant can choose to sue in respect of those further publications as independent 

torts, or can rely on those further publications in respect of the damage caused by 

the original publication. See Gatley on Libel and Slander (11th edn) at 6.36, the 

law is stated as follows: 

 

 



27 

 

 

 “Where a defendant's defamatory statement is voluntarily republished by 

the person to whom he published it or by some other person, the question 

arises whether the defendant is liable for the damage caused by that further 

publication. In such a case the claimant may have a choice: he may (1) sue 

the defendant both for the original publication and for the republication as 

two separate causes of action, or (2) sue the defendant in respect of the 

original publication only, but seek to recover as a consequence of that 

original publication the damage which he has suffered by reason of its 

repetition, so long as such damage is not too remote. The cases do not 

always distinguish clearly between the two situations and in many cases it 

will make no practical difference whether the defendant's liability is based 

upon one rather than the other. However, it is clear that the second 

principle is wider than the first: where the defendant showed a television 

film defamatory of the plaintiff, the plaintiff was allowed to rely on the 

effect of newspaper reviews of the film as damage flowing from the 

broadcast of the film, but the differences between the film and the reviews 

were such that he could not have relied on the reviews as amounting to a 

republication of the film. Provided a media report of the initial publication 

conveys the sting of the original, in whole or in part, it may be relied on to 

increase the damages flowing from the initial publication even if it cannot 

be said to „repeat' what was then said." 

 

 

74. This passage is based on the Court of Appeal decision in Slipper v BBC [1991] 1 

QB 283, in which Bingham LJ (as he then was), at 296G-H acknowledged the 

legitimacy of a claim seeking to recover in respect of those reviews as part of the 

damage flowing from the original publication, even though the plaintiff could not 

found a cause of action on the film reviews as amounting to publication or 

republication of the original libel by the defendant.   

 

75. The position was reaffirmed more clearly in McManus v Beckham [2002] 1 WLR 

2982, especially at 2984F, where the Court of Appeal explained that where the 

republication is relied on only by way of damages, as opposed to a separate cause 

of action, it is necessary merely for the sting to be repeated „in whole or in part‟, 

and not for the meaning to be the same in the overall article. Otherwise, there 

would be no reason for the distinction between the two bases on which 

republications could be sued over. 

 

76. This case also emphasized the need to relax the artificial limitations which had 

previously been applied in this area so as to be more (as opposed to less) 

permissive of such claims, in accordance with common sense. 



28 

 

 

Here, the jury would be entitled to take into account the fact, as was always 

intended by D in his role as a publicist for the employees, that the allegations did 

find their way into the press, and therefore had the effect and influence desired by 

all concerned.     

 

77. `Furthermore, in seeking to strike out this claim on the basis that he should not be 

„penalised‟ for the ultimate Article, and this would have a „chilling effect‟ on his 

Convention rights, D is asking the Court to overturn binding Court of Appeal 

authority. It would be wrong in principle therefore if this claim as struck out.  

 

 

David Sherborne 

5 Raymond Buildings 

 

4
th

 May 2010 

 

 

 


